Mammorna visar allt – för att stötta varandra

Det här var någon som värmde mitt hjärta oehört!


Inga snedvridna ideal,inga lögner eller förtryck.
Den nakna sanningen-i vit ögat! Rakt av.

Helt underbart,. för alla vi som blivit mammor,har ju faktiskt fått en "mamma kropp",en del påverkas mer en del påverkas mindre.
Men vi ÄR påverkade på olika sett,Förändringar på bröst,höfter,mage och underliv.. viktuppgång och annat som "hör till".

Jag ser på min kropp med stolthet,den har gett liv, GETT LIV! Helt fantastiskt,en liten liten kropp som kan åstakomma så mycket har gett en annan person puls. Jag är stolt!

Sen finns de en del jag hade velat "ha tillbaka",jag ser saker jag kanske inte vill se.. Jag gnäller,gråter en skvätt men jag klarar mig,jag har min son.

En helt underbar person att krama om,att ge mängder av kärlek och häftigast av allt,hjälpa till att utveckla,stötta och visa livet. Livet han har tackvare min kropp. Jag älskar honom,därav måste jag ju älska mig.




Mammorna visar allt – för att stötta varandra

Ny sajt ska ge den sanna bilden av mammakroppen efter förlossningen

Älskad, hatad, hånad – mammakroppen lockar till debatt. Och vikthets.
Men nu är motreaktionen här.
På sajten "The shape of a mother" visar vanliga kvinnor upp sina kroppar efter förlossningen, med kejsarsnittsärr, bristningar och valkar.
– Om kända kvinnor visade upp sina riktiga mammakroppar så skulle det kanske funka, men okända människor från gatan ger ingen effekt alls, tror Anitha Schulman, mammabloggare.

Hetsen i kändisvärlden kring mammakroppen är stor. Det påstås att designern Victoria Beckham fettsugit sig i samband med kejsarsnitten, medan sångerskan Jessica Simpson, som är gravid, redan skrivit på miljonkontrakt med amerikanska Viktväktarna för att banta efter förlossningen. Sångerskan Beyoncé tappade extrakilona på några veckor och på hemmaplan visade kronprinsessan Victoria upp en slimmad siluett bara veckor efter prinsessan Estelles födsel.
Men nu är motreaktionen här. På den amerikanska sajten Theshapeofamother.com visar fler än 1700 okända kvinnor – utan tillgång till personliga tränare och skräddarsydda dieter – upp sina kroppar efter förlossningarna, skriver The Daily Mail. Här kan du ta del av bristningar, degiga magar och celluliter – utan moralkakor om att du måste vara stolt eller älska din nya verklighet. Här är både ledsna och stolta kvinnor välkomna att dela med sig av sina mammakroppar – och känslor.

Ledsna och stolta mammor


Bakom sajten står amerikanska tvåbarnsmamman Bonnie Crowder som för MSN berättar att hon startade sidan när hon insåg hur fel det var att hon hatade sin kropp efter att hon fött sitt senaste barn.

– Jag insåg att mammakroppen är en av samhällets största hemligheter; allt vi ser är retuscherat och perfekt och om vi ser annorlunda ut gör vi vårt bästa för att gömma oss. Det gör mig gråtfärdig.
Förutom de avklädda bilderna berättar sajtens mammor också om känslorna kring sina mammakroppar. 24-åriga ”Ana” skriver att hon googlar kändismammor i timtal och är avundsjuk på sina vänner vars magar klarat sig undan bristningar och hull. En anonym 27-åring skriver i sin tur om hur deprimerad hon är fem månader efter att hon fått barn: ”Jag skulle kunna sova hur länge som helst och inte bry mig. Jag skulle inte ens bry mig om min son behövde mig och det låter hemskt, men det är sant. Jag kan inte njuta av den tid som borde vara vår mest underbara”. Men det finns också mammor som är stolta och glada, som lärt sig älska den nya kroppen – inklusive skinnpåsen som bildats på magen.

”Låt bli att objektifiera”


Mammabloggaren Anitha Schulman säger att kändismammornas rekordsnabba viktnedgång självklart skapar en hets men att man ska försöka komma ihåg vilka resurser – och personalstyrka – de har tillgång till. Sajten The shape of a mother tror hon dock inte på.
– Om kända kvinnor visade upp sina riktiga mammakroppar så skulle det kanske funka, men okända människor från gatan ger ingen effekt alls – man måste ha en ytlig relation till personerna man jämför sig med. Sajten sätter kvinnokroppen i fokus – igen. Om vi lät bli att objektifiera kvinnokroppen till att börja med, så skulle motprestationer som den sajten inte behövas.
Jämför vi oss inte med andra, vanliga kvinnor?
– Vi avundas kändisar som har den där livsstilen, hela paketet, men visst jämför vi oss med kvinnorna i mammagruppen. Det finns en outtalad tävlan om vem som är snyggast och även om vi vill projicera bilden av att vi inte bryr oss – så tokbryr vi oss. När jag kom tillbaka till mammagruppen efter sommaren så hade alla gått ner i vikt utom jag, och på bloggen skrev folk att jag var lat och tjock, säger Anitha Schulman och tillägger:
– Andra mammor skrev gärna till mig om vilken diet de gått på och hur smala och lyckliga de var nu. Men jag tänker inte gå på snabbdieter – de påverkar bara mitt humör och går i slutändan ut över min familj.

Länk http://www.aftonbladet.se/wendela/article14738973.ab


Kommentarer
MAMMA

Se bara på mej...trådsmal innan jag fick barn och lite tid över till mej själv så har jag låtit kroppen vara och sagt att folk få gilla mej som jag är inte va jag kan vara För jag är mamma i första hand.

2012-04-28 @ 09:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0